تاریخ :1405/04/06 9:13 AM
اولویت بهزیستی، فرزندخواندگی پایدار
نزدیک به ۱۳۰۰ کودک به طرح میزبان سپرده شدهاند و بهزیستی تأکید دارد که فرزندخواندگی پایدار، اولویت نخست این طرح است.
محمدی، رئیس گروه مراقبت و توانمندسازی کودکان و نوجوانان در خانواده، با بیان اینکه سالهاست الگوی خانوادهمحوری در دستور کار بهزیستی قرار دارد، گفت: اولویت ما این است که در اولین فرصت، کودکانی که امکان حضور در آغوش خانواده را دارند، به فرزندخواندگی سپرده شوند تا شرایط پایدار و رشد مطلوب برای آنها فراهم شود. فرایند فرزندخواندگی با رعایت تناسب سنی میان متقاضیان و کودکان انجام میگیرد.
محمدی با اشاره به طرح میزبان که از حدود دو سال پیش آغاز شده است، گفت: در این طرح، کودکانی که امکان فرزندخواندگی ندارند، بهصورت موقت به خانوادهها سپرده میشوند. مدت میزبانی میتواند از یک ماه تا چند سال متغیر باشد، اما هویت اصلی کودک حفظ میشود و نام او در شناسنامه خانواده میزبان ثبت نمیگردد.
محمدی با تأکید بر اینکه اولویت نخست بهزیستی همچنان فرزندخواندگی پایدار است، افزود: طرح میزبان بیشتر برای شرایط بحرانی و زمانی که فرایند فرزندخواندگی زمانبر است، کاربرد دارد. بهعنوان مثال، در جریان جنگ رمضان و شرایط بحرانی سال گذشته، این طرح بهطور ویژه مورد استفاده قرار گرفت و استقبال بسیار خوبی از آن شد.
وی با اشاره به آمار این طرح تصریح کرد: از ابتدای اجرای طرح میزبان تاکنون، نزدیک به ۱۳۰۰ کودک به میزبانی خانوادهها سپرده شدهاند که هماکنون حدود ۷۰۰ نفر از آنها در میزبانی بهسر میبرند. تعدادی از کودکان نیز پس از میزبانی، به فرزندخواندگی یا بازپیوند با خانواده زیستی خود بازگشتهاند.
رئیس گروه مراقبت و توانمندسازی کودکان و نوجوانان در خانواده با بیان اینکه مؤسسات خانوادهمحور در کنار بهزیستی، مسئول شناسایی و آموزش خانوادههای متقاضی هستند، گفت: جلسات آموزشی بر اساس سرفصلهای اعلامشده توسط بهزیستی برگزار میشود و نهایتاً پس از تأیید در کارگروههای استانی، کودک به خانواده میزبان واگذار میگردد.
محمدی در پایان خاطرنشان کرد: در استانهایی مانند تهران، کرمان، فارس و خراسان رضوی که تعداد کودکان بیشتری دارند، نیاز به آمادهسازی مستمر خانوادهها برای میزبانی احساس میشود. از خانوادههای علاقهمند دعوت میکنیم با مراجعه به بهزیستی، در این طرح خداپسندانه مشارکت کنند.